נשיות וגבריות – התפקיד התרבותי של בשר

איך לרפא פמיניסטית בארבעה צעדים? הפוך אישה לא מגולחת, לוחמנית וטבעונית לאישה אמיתית בארבעה צעדים.
המאמר הזה נכתב במגזין המיועד לגברים שנקרא Maxim (גרסה אמריקאית למגזין בלייזר הישראלי). הוא אמנם פורסם בשנת 2003, אך אקטואלי מתמיד. לפי המאמר, פמיניזם זו מחלה המתבטאת בשערות בבית השחי, בלוחמנות ובטבעונות. עולה כי פמיניסטיות צריכות להבריא כי הן אינן מבצעות כהלכה את ה"תפקיד הנשי" המיועד להן. אם את לא מגלחת שיערות – את לא אישה אמיתית. אם את לוחמנית ודעתנית – את לא אישה אמיתית. אם את טבעונית – את לא אישה אמיתית. כל קריאת תיגר על הסדר החברתי הקיים (שהוא במהותו גברי, לבן והטרונורמטיבי) היא פעולה לא נשית ואנטי גברית, ולכן המאמר מציג את הטרנספורמציה שיש לאישה לעבור מפמיניסטית שעירה, לוחמנית וטבעונית לאישה אמיתית (כנועה, שקטה, פסיבית, מינית). ככל שהאישה מתקדמת בתהליך ההבראה שלה – כך היא הולכת וחושפת יותר את גופה, בהתאם למה שמצופה כמובן מ"אישה אמיתית". כנגד הביקורת, מגזין Maxim טען כי המאמר נכתב בהומור, אך דווקא מסרים שמועברים כביכול בהומור – הם אלו שנצרבים בתודעה הקולקטיבית ומקבעים תפיסות חברתיות לגבי מהי נשיות, איך אישה 'אמיתית' צריכה לנהוג ומאלו פעולות היא צריכה להמנע.


טבעונות חותרת תחת האידאולוגיה הגברית ולכן היא מקוטלגת כלא נשית (בתקווה שזה מה שירתיע נשים לעבור לטבעונות), ובאותה הנשימה, כדי להרתיע גברים מלוותר על בשר – טבעונות מוצגת כפרקטיקה נשית (גבר אוכל בשר. סלט זה לבחורות). יוצא שהמסר שונה בתכלית בהתאם לקהל היעד: נשים צריכות להזהר מטבעונות כי היא תגרום להן להיות לא נשיות, וגברים צריכים להזהר מטבעונות כי היא תגרום להם להיות נשיים.

פרסומת 2014
פרסומת 2014

הרעיון שאכילת בשר קשורה לגבריות הוא רעיון שמושרש היטב בתרבות המערב. אכילת בשר היא לא רק בחירה קולינרית אלא מתפקדת כסמל סטטוס, ואם גבר מחליט לוותר על בשר – הדבר נתפס כפגיעה בגבריות שלו. עבור גברים, הבשר מהווה אישור לגבריות שלהם. גבר "אמיתי" אוכל בשר. מזון מהצומח מקוטלג כמזון של כל מה שאינו גברי (נשים, ארנבים וכו'), וככזה הוא מאיים על הגבריות (בראש ובראשונה – הטופו, שהוא סמל הצמחונות והטבעונות). גברים שחוצים את הגבול המגדרי הזה ועוברים לצמחונות\טבעונות – מונצחים כחלשים\הומואים\נשיים, ובכך חושפים את עצמם ללעג מפי כל מי שרואה באכילת בשר אקט גברי.

כל עוד אתה אוכל בשר – אתה גברי: אגרסיבי, טורף, צייד, מחוספס, זכר אלפא, ייצרי, כובש, שולט:

images (49)

"תתגברר" - מתוך פרסומת לבשר
"תתגברר" – מתוך פרסומת לבשר
"תאכל כמו גבר"
"תאכל כמו גבר"
"תכנע ליצרים שלך"
"תכנע ליצרים שלך"
ספר מתכונים לגבר
ספר מתכונים לגבר
סדרת מוצרי בשר ששמה 'גבר רעב'
סדרת מוצרי בשר ששמה 'גבר רעב'

images (35)

כל תנועה שחותרת תחת העליונות הגברית היא בבחינת איום (התנועה לזכויות נשים, התנועה הירוקה להגנת הסביבה, התנועה לזכויות בע"ח, התנועה נגד מלחמה, התנועה לזכויות הקהילה הגאה וכן הלאה), לכן פרסומות שמוכרות בשר מבקשות להתריע גברים ולהבהיר להם: "אם לא תאכלו בשר, אתם עלולים להצטייר כנשיים, כירוקים, כהיפים וכהומואים". והרי מה יותר נורא מלהשתייך לקבוצות הנחותות האלו?
מקבץ פרסומות לדוגמה:

אם זה לא היה מבייש גברים, לא היה צורך במדבקה האדומה הזו: "גבר! אל תתבייש, שים פורטבלה על האש!"
554319_10151692198620394_1553193293_n

בשנת 2009, ברוקר ניו יורקי תבע את הבוס שפיטר אותו בטענה שפיטוריו נעוצים בעובדה שהבוס שלו חשב שהוא הומו משום שהוא צמחוני.
הבוס אמר לו, בין היתר: "אתה לא אוכל סטייק. באיזה שלב הבנת שאתה הומו?" סרטון מאייטם חדשותי בנושא

Ryan Pacifico - הבוס כינה אותו הומו משום שסרב לאכול בשר
Ryan Pacifico – הבוס כינה אותו הומו משום שסרב לאכול בשר

באפריל 2014, מערכון של 'ארץ נהדרת' – עשה שימוש באותו הקשר תרבותי.

10265502_10152386810439910_5347200105187069932_o

פרסומת גרמנית לבשר: "טופו הוא הבשר של ההומואים"

טופו הוא הבשר של ההומואים Tofu is schwules fleisch
טופו הוא הבשר של ההומואים
Tofu is schwules fleisch

ב-2013 פורסם באתר YNET כי חסידות גור אוסרת על הגברים לאכול מוצרי סויה משום החשש שהם מובילים לנטייה הומוסקסואלית.

ממים מרחבי הרשת:

23552102
8a72ec95aa2d4a9dc74304cfdcaec3a1d6f168e39cef9611e9ef3685455ffe3b
images (1)
צילום מסך מאפליקציית סיקרט:
1920200_10205341820483629_1544548260030354074_n
כתבה
שפורסמה ב-19.04.15 במגזין אונלייף: האם גברים טבעונים מקריבים את הגבריות שלהם?


איזו דמות מייצגת את הגבריות טוב יותר מסופרמן? סופרמן הוא גבר העל האולטימטיבי – הוא חזק, חכם, כל יכול, עוזר לכולם, פותר כל בעיה ו… אוכל בשר, ובכמויות. מסתבר שהאיש המוסרי ביותר בעולם, שמשימתו היא להציל את העולם (לא פחות) – לוקח חלק בתעשייה האכזרית ביותר על פני כדור הארץ ובין המזהמות ביותר.

סופרמן - בולס המבורגרים
סופרמן – בולס המבורגרים
הענק הירוק
הענק הירוק
ספיידרמן אוכל נקניקיה
ספיידרמן אוכל נקניקיה

המסר ברור: לאכול בשר זה גברי. לאכול מהצומח זה נשי.
מצד שני, כשהפרסומות לבשר מציגות נשים  – המסר הוא שונה: לא רק שלאכול בשר זה נשי, אלא שזה גורם לנשיות שלך להתפרץ. פרסומות הבשר אומרות לאישה: "כשאת אוכלת בשר – את מינית, את נחשקת, את מפתה. כשאת אוכלת בשר – הגבר רוצה בך, ולכן את חייבת לאכול בשר כי אם לא תאכלי בשר – הגבר לא יחשוק בך, ואם הגבר לא יחשוק בך – אין הצדקה לקיום שלך". הבשר משול לדבר שהאישה רוצה יותר מכל – איבר מין גברי כמובן, ואכילת הבשר משולה לאקט מיני.
מקבץ פרסומות לדוגמה:

את המסרים האלו לא המציאו הפרסומאים. הם עושים שימוש ברעיונות שכבר מושרשים עמוק בתודעה הקולקטיבית, מנצלים אותם למטרות רווח, וכמובן – ממשיכים להפיץ את המסרים האלו הלאה.

girl-eating-red-meat
רוצה להיות סקסית? תאכלי בשר

images (7)
הורד (7)

ג'סיקה סימפסון
ג'סיקה סימפסון

images

il_340x270.418141670_ehpa

images (27)

על הסקסיסטיות המתפרצת ועל הקשר בין סקסיזם לסוגנות – כנראה באחד הפוסטים הבאים.

לקריאה נוספת:

Carol J. Adams. The Sexual Politics of Meat: A Feminist Vegetarian Critical Theory. 2000

Kramer, Zachary A. Of Meat and Manhood. Washington University, Vol. 89, No. 2, 2011.

Richard A. Rogers (2008) Beasts, Burgers, and Hummers: Meat and the Crisis of Masculinity in Contemporary Television Advertisements, Environmental Communication, 2:3, 281-301

גם בפייסבוק:
נילס בגמלאות

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “נשיות וגבריות – התפקיד התרבותי של בשר

  1. וכמובן פטריס ג'ונס המצוינת שכותבת על איך בגיל 14 יצאה מהארון כלסבית וכצמחונית ביחד, באקט שזיכה אותה בדיכוי מיידי מאבא שלה.

    1. בחלק מהפרסומות (הראשונה במיוחד) ברור שהקהל הוא לא נשים, ולכן הנשים הן בעצם הבשר בעצמו. יש הקבלות רבות בפרסומת הראשונה למשל, בין הנשים לבין הבשר, וה"לסביות" שלהן (לסביות להנאתם של גברים בלבד) מתבטאת בזה שההמבורגרים שלהן נוגעים זה בזה, כמו השדיים, למשל. יש לא מעט טשטוש גבולות כזה גם בפרסומות האחרות. נשים לא רק צריכות לאכול את הבשר, הן צריכות להיות הבשר, עבור הגברים כמובן, בין אם הם נוכחים בפרסומת או "רק" צופים בה (ומביימים אותה, ומרוויחים ממנה).

      1. נכון, וזה אפילו לא מרומז באותה הפרסומת אלא ממש רואים בסופה את שני הגברים מסתכלים ומצלמים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s