ניסויים בבני אדם – סקירה היסטורית

בדרך כלל, הנרטיב הקולקטיבי בדבר ניסויים בבני אדם, מתחיל ונגמר בד"ר מנגלה שביצע ניסויים ביהודים בשואה, אך למעשה ניסויים בבני אדם הם פרקטיקה ותיקה שמנגלה לא התחיל, ולמרבה הצער – לא סיים. במשך לפחות 200 שנה, מדענים ערכו שלל ניסויים על תינוקות, ילדים יתומים, לוקים בשכלם, נכים וקבוצות מוחלשות אחרות. מאמר זה מציג סקירה היסטורית חלקית של אותם הניסויים (כולל תיאור מילולי וגרפי), את המאבק בהם מצד המתנגדים ואת הרטוריקה של אותם מדענים שביקשה להצדיק את מוסד הניסויים בבני אדם.

"חיי אדם הם כלום לעומת עובדה מדעית חדשה" – מתוך העיתון של אוניברסיטת ויומינג. שנת 1895.

בני אדם רבים הוקרבו על מזבח המדע, רובם ככולם מאוכלוסיות פגיעות ומוחלשות בחברה שנתפסו כפחות חשובות מהקבוצה הדומיננטית: ילדים, נשים, שחורים, נכים, בעלי לקויות שכליות ונפשיות, ענייים, יהודים, קשישים, צוענים, חיילים, מהגרים, שבויים ואסירים – כולם שימשו כסובייקט לגיטימי לעריכת ניסויים ללא ידיעתם וללא הסכמתם, כאשר הטיעון השכיח ביותר להצדקת הניסויים בהם היה הטיעון התועלתני: "יש להקריב מעט כדי להציל הרבה". טיעון זה, באופן מאוד נוח, עולה לרוב על ידי אלו שאינם נמצאים בצד החלש והפגיע, ולכן איום הניסויים אינו מרחף מעליהם.

אדוארד ג'נר
אדוארד ג'נר

במאה ה-18, פרקטיקת הדבקה מכוונת של ילדים בריאים במחלות למטרות ניסויים לא הייתה דבר חריג במיוחד. המחקר המדעי עשה שימוש בילדים על מנת לפתח חיסונים, להבין את הפזיולוגיה האנושית ולפתח תרופות חדשות. בשנת 1940, פורסמו במגזין הבריאות המדעי Hygeia, דברי הוקרה לילדים שעברו ניסויים, על כך שתרמו רבות להתפתחות הידע המדעי. ילדים אלו כונו במאמר "גיבורי רפואה קטנים". בין אותם ה"גיבורים" נמנה ילד בריא בן שמונה ששמו ג'יימס פיפס (James Phipps) אשר השתתף בניסוי של הרופא הבריטי אדוארד ג'נר. במאי 1796 בחר ג'אנר בג'יימס פיפס, ילד בן שמונה ממשפחה ענייה, להיות סובייקט הניסוי שלו. מטרתו הייתה לבדוק אם מחלת אבעבועות הפרות יכולה לשמש כחיסון למחלת האבעבועות השחורות. הוא הושיב את הילד על כסא, ביצע כמה חתכים בזרועו, ולתוך הפצעים הפתוחים החדיר נגעים של מחלת אבעבועות הפרות. לאחר 6 שבועות, החדיר ג'נר לפצעיו של פיפס נגעים של אבעבועות שחורות, אך פיפס לא פיתח אבעבועות שחורות וג'אנר האמין כי החיסון שקיבל היה מוצלח. בשנת 1790, החדיר ג'נר לגופו של התינוק שלו ולגוף של מטפלת התינוק חומר נגוע באבעבועות מחזיר.

אדוארד ג'נר מבצע ניסוי בילד ג'יימס פיפס 14.5.1796
אדוארד ג'נר מבצע ניסוי בילד ג'יימס פיפס 14.5.1796

בתחילת המאה ה-19, אבעבועות שחורות הייתה מחלה מעוררת אימה, ורופאים השתמשו בגופם של ילדים ככלי קיבול למחלת אבעבועות הפרות ששימשה כחיסון לחולים באבעבועות שחורות. בזמנו היה קושי לשמור את החיסון במקום אחר, ולכן ילדים הודבקו במכוון והיו לחיסונים מהלכים עבור המבוגרים. בשנת 1803, הממשלה הספרדית ארגנה משלחת לאמריקה. המשלחת יצאה לאמריקה באנייה, לא לפני שרופא המלך אירגן 22 ילדים יתומים בריאים שיעלו על האנייה, ועליה הם הודבקו באבעבועות הפרות כדי להיות כלי קיבול לחיסון זה במידה והספרדים הקולוניאליסטים יחלו בזמן המסע באבעבועות שחורות.

(c) Wellcome Library; Supplied by The Public Catalogue Foundation

גם הרופא האמריקאי בנג'מין ווטרהאוס (Benjamin Waterhouse) ביצע ניסויים דומים לאלו שערך ג'נר, כולל ניסוי ראווה פומבי על ילדים בבוסטון, במסגרתו הדביק 22 ילדים באבעבועות שחורות. הילדים שהיו מחוסנים – שרדו את המחלה, הילדים שלא חוסנו – לא שרדו.

בנימין ווטרהאוס
בנימין ווטרהאוס

בשנת 1885, ג'וזף מייסטר (Joseph Meister) היה בן 9 כאשר הפך לאדם הראשון שקיבל חיסון מוצלח נגד כלבת ע"י לואי פסטר. אך על כל הצלחה כמו חיסון הכלבת, היו הרבה ניסויים שהוכיחו ההפך – חוסר יעילות במקרה הטוב, ופגיעה במקרה הרע. חיידקים מסוכנים הוזרקו לאנשים בריאים על מנת לבדוק אם תתפתח אצלם מחלה, והדבר גרם לסבל ואף למוות.

ג'וזף מיינסטר
ג'וזף מיינסטר

בשנת 1900, נעשה ניסיון להחיל רגולציה על ניסויים בבני אדם במחוז קולומביה. הסנטור ג'ייקוב גלינגר הציע לכפות בחוק על המדענים לחשוף מראש את כוונת המחקר ונהליו, ולהוציא אל מחוץ לחוק ניסויים בהם לא ניתן לקבל הסכמה מדעת, כמו למשל ניסויים המבוצעים על תינוקות, ילדים ולוקים בשכלם, אך הצעת חוק זו נדחתה.

סנטור ג'ייקוב גלינגר
סנטור ג'ייקוב גלינגר

בזמן שמגזין הבריאות המדעי Hygeia חגג והוקיר תודה לאותם "גיבורי רפואה קטנים", ניסויים בילדים כבר היו תחת מתקפה. המתנגדים הגדולים ביותר נגד ניסויים בילדים היו הפעילים למען בעלי החיים שנאבקו באירופה ובאמריקה נגד ניסויים בבעלי חיים כבר מהמאה ה-19. פעילים להגנת בעלי חיים ופעילים להגנת הילד היו קשורים זה בזה. למעשה, הארגון הראשון בעולם למניעת התאכזרות כלפי ילדים נוסד ע"י פעילים להגנת בע"ח, ובהמון ערים באמריקה – ארגונים אלו היו מאוחדים ופעלו תחת קורת גג אחת. רוב הפעילים התנגדו לניסויים בבע"ח משום היותם מושחתים מוסרית. הם התנגדו להקרבת בעלי חיים לטובת הידע האנושי והזהירו את הציבור כי גרימת כאב לבעלי החיים גורמת להשחתה מוסרית של נפש הרופאים – דבר שיפגע ברגישותם גם לסבל של בני אדם. הפעילים חששו כי הדרך מניסויים בבע"ח לניסויים בבני אדם קצרה, ואכן בסוף המאה ה-19, כתבות בדבר ניסויים בבני אדם פורסמו בעיתונות (לא כביקורת אלא כאינפורמציה מדעית המוגשת כשירות לקורא, לעיתים ע"י הרופא שביצע את אותם ניסויים). חששם של הפעילים להגנת בעלי החיים אומת והם החלו בפעילות גם נגד ניסויים בבני אדם.

"רק צעד אחד מפריד" – איור שפורסם בשנת 1913 ע"י התנועה להגנת בע"ח במסגרת הקמפיין 'דלתות פתוחות'. באיור נראה מדען שמבצע ניסויים על בעלי חיים, אך זומם לבצע ניסויים גם בבני אדם חסרי ישע ששוכבים בבתי חולים לעניים:

"רק צעד אחד מפריד" – 1913

במשך עשרות שנים, מחו פעילים להגנת בע"ח נגד ניסויים בילדים יתומים שמטרתם הייתה למצוא חיסונים לעגבת, שחפת, דיפטריה ומחלות זיהומיות אחרות. הפעילים ביקרו בחריפות ניסויים שנערכו בשנת 1925 ע"י המדען היינס רוברטס (M. Hines Roberts) שדקר 423 תינוקות אפרו אמריקאים בעמוד השדרה. היינס דיווח כיצד ניקב את עמוד השדרה של התינוקות ולקח דגימות נוזל מכל אחד.

בשנת 1910, נשיאת הארגון נגד ניסויים בבע"ח בניו יורק, דיאנה בלייס (Diana Belais), ביקרה את הניסויים שנערכים על ילדים יתומים בפילידלפיה במסגרת מחקר שחפת. היא תיארה את הניסויים ואת ההשפעות שלהם על הילדים, וציטטה רופאים שדיווחו על הפציעות של אותם ילדים כתוצאה מהניסויים: חלק מהילדים לקו בעיוורון עקב החדרה של חומר נגוע בשחפת לתוך עיניהם.

ילדות בבית היתומים בפילידלפיה
ילדות בבית היתומים בפילידלפיה

בלייס יצאה נחרצות נגד המושגים המקצועיים הקרים של הרופאים שכינו את הילדים “experimental material” (חומר גלם לניסויים), ופעילים אחרים להגנת בע"ח יצאו נגד רופאים שכינו את הילדים והתינוקות "מתנדבים". הרופאים והמדענים מצידם, טענו כי אותם הפעילים שיוצאים נגד ניסויים בבע"ח, בתינוקות ובילדים הם חולי נפש שלוקים במחלת הפסיכוזופיליה המתבטאת ברגשנות יתר, חוסר רציונליות ובדאגה לבעלי חיים. לאורך השנים נעשו נסיונות שונים למנוע ניסויים בבני אדם, אך הצעות חוק רבות נדחו בעיקר בגלל הלחץ אותו הפעילו המדענים שטענו כי חוקים אלו אינם הכרחיים וכי אם יעברו, הם יפגעו בהתקדמות המדעית ובמחקר הרפואי.

דיאנה בלייס - נשיאת הארגון נגד ניסויים בבע
דיאנה בלייס – נשיאת הארגון נגד ניסויים בבע"ח

בשנת 1896, רופא הילדים ומרצה בבית הספר לרפואה של הרווארד, Arthur H. Wentworth ביצע ניסויים בתינוקות בני 4 עד 20 חודשים מבית החולים בבוסטון. במסגרת הניסוי, הוא ביצע בהם ניקור מותני (דגם נוזל מחוט השדרה) וחלקם מתו כתוצאה מהניסוי. ביוני 1897, פורסם מאמר בכתב העת הרפואי של בית החולים Johns Hopkins המתאר את תוצאות ניסוי רעילות בבלוטת התריס שביצע המדען הנרי ברקלי (Henry J. Berkley) על שמונה חולי נפש, אותם הוא לקח ממוסד לחולי נפש בבולטימור. במאמר תאר ד"ר ברקלי את הסבל שהם חוו כתוצאה מהניסוי: שני גברים השתוללו מכאב ואחד מהם מת בטרם הניסוי הסתיים.

פעילים להגנת בעלי החיים תקפו את אותם המדענים, וגם את מרכז רוקפלר למחקר רפואי בניו יורק שבו בוצעו ניסויים ע"י המדען הידיו נוגוצ'י (Hideyo Noguchi). בשנת 1911, נוגוצ'י פרסם בעיתונות תוצאות של סדרת ניסויים אותם ערך על ארנבים ועל בני אדם, במסגרתם הוא הדביק אותם במחלת המין עגבת. במחקרו עשה שימוש ב-400 נחקרים בגילאי שנתיים עד 18 אותם קיבל מבתי יתומים ומבתי חולים.

הידיו נוגוצ'י
הידיו נוגוצ'י

השימוש שלו בילדים יתומים ובחולים לא חמק מהביקורת של הפעילים להגנת בע"ח, ובשנת 1912 האגודה נגד ניסויים חילקה לציבור עלונים בהם נשאלת השאלה: "האם אנשים חסרי ישע שנמצאים בבתי חולים ובמוסדות צריכים להיות סובייקטים לניסויים מבלי שיתחשבו בגילם או בהסכמתם?". חברי האגודה עמדו ברחובות ועודדו את העוברים והשבים לחפש את החיות האבודות שלהם במרכז רוקפלר. בנוסף, הם הפצירו בעובדי המשק של המרכז לחשוף את הזוועות שמבוצעות בו – הן על בעלי חיים והן על בני אדם. מנהל המרכז, ג'רום גרין (Jerome D. Greene), יצא להגנתו של נוגוצ'י וטען כי ניסויים אלו לא היו מסוכנים וכי הייתה בהם תועלת.

ג'רום גרין - בניסויים בילדים יש תועלת
ג'רום גרין – בניסויים בילדים יש תועלת

ד"ר אלברט לפינגוול (Albert Leffingwell) שדרש רגולציה על ניסויים מפאת האכזריות שלהם, דחה את הטענות של גרין. הטיעון התועלתני חוזר על עצמו שוב ושוב על מנת להצדיק ניסויים, אך לא בטוח אם מעמדת הקורבן המדענים עדיין היו אוחזים בטיעון זה. בשנת 1912, הוגשה תלונה רשמית נגד נוגוצ'י בגין תקיפת ילדים. הטענה הייתה שהזרקת חיידק עגבת לאנשים בריאים ללא הסכמתם, או במקרה של ילדים – ללא הסכמת האפוטרופוס שלהם – היא אינה חוקית. התובע המחוזי שקיבל את התלונה, סרב להעמיד לדין את נוגוצ'י מפאת חוסר בסיס חוקי לתביעה.

אלברט לפינגוול - יצא נגד הטיעון התועלתני
אלברט לפינגוול – יצא נגד הטיעון התועלתני

הפעילים להגנת בע"ח כיוונו את הביקורת שלהם גם כלפי הרופאים שניהלו מחלקות בבתי חולים ונידבו את המאושפזים שלהם לטובת ניסויים (אחד הרופאים שנידב הרבה חולים היה ד"ר מרטין כהן Martin Cohen משום שהתעניין במחקר). הרופאים הגיבו לביקורת זו בטענה כי מדובר במחווה של אדיבות כלפי המדענים. אך במגזין 'לייף' פורסמה כתבה שצידדה בפעילים להגנת בע"ח בה נכתב: "אדיבות זה לא. אין לקבל העברה של 146 מטופלים למדענים למטרות ניסויים כמחווה של אדיבות. אם המדענים היו שואלים את אותם החולים האם הם מסכימים שיוזרק להם חומר שקשור למחלה נוראית – תשובתם וודאי הייתה שלילית. הרופאים היו אדיבים מספיק כדי לנדב 146 חולים, אבל לא מספיקים אדיבים כדי לנדב את עצמם לניסויים האלו". העובדה שמדענים רבים הביעו אסירות תודה לרופאים שסיפקו להם חולים לניסויים, במיוחד ילדים, היממה את הפעילים לזכויות בע"ח. כאשר הנושא קיבל תהודה בניו יורק, הורים מודאגים פנו לאגודה נגד ניסויים בבע"ח על מנת לקבל מידע על המתרחש בבתי החולים עם ילדיהם, וחלק מההורים הגישו תביעה נגד בתי החולים שהדביקו את ילדיהם במחלות מין.

הידיו נוגוצ'י  - על שטר ין יפני
הידיו נוגוצ'י – על שטר של 1000 יאן יפני

בשנת 1921, פרסם הסופר קונרד ברקוביץ', מאמר ביקורת נגד שני רופאי ילדים אמריקאים, ד"ר אלפרד פאביאן הס (Alfred Fabian Hess) ועוזרו מילדרד פיש (Mildred Fish), שערכו במשך שנתיים וחצי ניסויים בכ-150 ילדים יתומים בבית היתומים העברי של ניו יורק. במסגרת הניסוי, הרופאים חקרו את הגורמים התזונתיים לרככת ולצפדינה. ברקוביץ' ציטט בביקורת שלו משפטים מהמאמרים שהס ופיש פרסמו המתארים איך הם מנעו מילדים יתומים מיץ תפוזים מהתזונה שלהם עד אשר פיתחו נפיחויות ושטפי דם הקשורים לצפדינה. לאחר נסיונות לרפא את היתומים שחלו, הרופאים שוב מנעו מהם מזונות שונים שגרמו להם למחלות. בניסוי נוסף, כפו הרופאים על היתומים משטר תזונה שגרם להם לרככת.

ילדים הלוקים ברככת
ילדים הלוקים ברככת

ברקוביץ' הסכים להכיר בכך שניסויים אלו מועילים למדע, ושמדענים אלו מקצועיים, אך התעקש על כך ששום התקדמות מדעית וידע מדעי לא יכולים לתרץ את השימוש בילדים כסובייקטים לניסויים שכוללים כאב – גם אם הוא זמני. על הטיעון התועלתני אמר: "שום מסירות למדע, ושום מחשבה על טובת הכלל לא יכולות להצדיק, ולו לרגע אחד, ניסויים על תינוקות חסרי ישע ועל ילדים שננטשו באופן מעורר רחמים, אשר נמצאים בקהילה למשמורת. הסכמה מרצון של בני אדם מבוגרים היא תנאי בל יעבור לניסויים מדעיים".

קונרד ברקוביץ'
קונרד ברקוביץ'

אחד הדברים שהפריעו לברקוביץ' היה העובדה שדוחות המדענים התפרסמו בחופשיות בספרות המדעית, ושתוצאות המחקר פורסמו במגזינים רפואיים ובעיתונות בלי שום ביקורת על המתודה המדעית ששימשה להשגת המידע. עורכי המגזין הרפואי American Medicine הגיבו לאישומים אלו בטענה כי מחקרים אלו חשובים מאוד ובוצעו כהלכה על היתומים. היתומים, לטענת העורכים, שוכנים בבית יתומים שדואג להם, הם חיים על חשבונם של אחרים, והניסויים שמבוצעים עליהם הם ההזדמנות של אותם היתומים להחזיר טובה לקהילה על הדאגה הגדולה שהיא מפגינה כלפיהם.

ניסויים נערכו גם בנשים עניות במאה ה-19 במחלקות הצדקה של בתי החולים (ע"ע ניסויים בנשים). בעוד נשים מהמעמד הבינוני – גבוה זכו לטיפול הולם בבתי החולים, נשים עניות היו חסרות הגנה וחסרות ישע לחלוטין, ופעמים רבות הצוות הרפואי השתמש בהן כסובייקטים למחקר תוך עינויים קשים. גינקולוגים נהגו לקשור נשים לשולחן הניסויים ולערוך עליהן שלל ניתוחים באיברי המין ללא הרדמה, כולל הסרת דגדגן באמצעות ברזל מלובן. הפרקטיקה הזו הייתה מקובלת מאוד ונתפסה כסוג של תשלום של אותה אישה ענייה עבור הטיפול שבית החולים מעניק לה. הרופאים טענו כי נשים אלו היו מתות בוודאי ברחוב, אך הגיעו לבית החולים, זכו למיטה חמה ולמזון, ולכן מחובתן להחזיר תרומה לחברה ע"י ניסויים שיבצעו בהן הרופאים והסטודנטים לרפואה שבמחלקה, עבור טובת הכלל (כאשר הן כמובן לא נכנסות תחת קטגוריית ה'כלל').

בית חולים במאה ה-19
בית חולים במאה ה-19

אליזבת בלקוול, הרופאה האמריקאית הראשונה, תיעדה ביומנה בשנת 1847 ניסוי שנערך על אישה ענייה על ידי הרופא ג'יימס וובסטר (James Webster) בבית חולים בניו יורק: אישה נקשרה לשולחן ניסויים שהרים את האגן שלה, בעוד רגליה מוחזקות בארכוף כלפי מטה, וסטודנטים לגינקולוגיה חקרו את איבר מינה. למרות שהיה מדובר בהליך סטנדרטי – אליזבת הייתה מזועזעת ממה שעשו לאותה האישה. בתום הניסוי הרופא כתב: "מסכנה האישה, היא חוותה חשיפה נוראית, נראה שהיא הרגישה את הכל והתענתה למרות שהיא ענייה וטיפשה".

אליזבת בלקוול
אליזבת בלקוול

הסופר הנודע, ויליאם סומרסט מוהם (שהיה בתחילת הקריירה שלו רופא), "טיפל" בנשים עניות ממעמד הפועלים והגן על הפרקטיקות בהן נהג באמצעות הטענה שנשים אלו לא חשות כאב כמו נשים "רגילות". במחברתו הוא כתב: "אם האישה מראה פחות רגש בזמן כאב, אין הדבר אומר שהיא מצליחה לסבול את הכאב טוב יותר, אלא שהיא חשה פחות את הכאב". בנוסף טען שיש לאותן נשים עניות קול חייתי צורם – גם טענה זו שימשה אותו כהגנה (משום שהן דומות לחיות).

ויליאם סומרסט מוהם
ויליאם סומרסט מוהם

ד"ר ג'יימס מריון סימס (J. Marion Sims), שנחשב לאבי הגינקולוגיה המודרנית, ערך ניסויים אכזריים בנשים שחורות. ניסויים אלו נערכו בתקופת העבדות באמריקה בה נשים שחורות נחשבו לרכוש של האדם הלבן לכל דבר ועניין. סימס ביצע בנשים אלו ניסויים שונים על מנת למצוא פתרונות עבור סיבוכים ומחלות וגינליות שהתפתחו אצל נשים לבנות ממעמד הביניים. ניסויים אלו בוצעו ללא הרדמה או משככי כאבים, כאשר הוא חתך בבשרן, חתך את איבר המין ואת הרחם שלהן ללא שום התחשבות באינטרסים שלהן כאינדבידואליות.

ד
ד"ר ג'יימס מריון סימס מימין בעת ניסוי.
ד
ד"ר ג'יימס מריון סימס

בשנת 1941, חוקרי מיקרוביולוגיה מפנסילבניה תארו ניסויים שביצעו על 7 ילדים ו-4 קופים במחקר חצבת, אך טענו שקיבלו את הסכמת הורי הילדים. בשנת 1966, החוקר זוכה פרס נובל לרפואה פרנסיס פייטון (Francis Peyton), שכבר היה רגיל להתמודד עם אותם "פאנטים מופרעים" שמפריעים לו ולקולוגת שלו לבצע ניסויים במי שיחפצו, ידע כי אותם "סהרוריים" קוראים את המגזין שלו ומחפשים במה להאשים אותו, ומשום כך – הוא דחה פרסום בדבר ניסוי שבוצע על "מתנדבת" בת 12 חודשים שהודבקה בהרפס סימפלקס, אך מאמר זה פורסם פשוט במגזין רפואי אחר.

פרנסיס פייטון
פרנסיס פייטון

בשנת 1931, משרד הבריאות הגרמני הוציא תקנות מפורטות לגבי ניסויים בבני אדם לאחר ש-76 ילדים מתו במסגרת ניסוי בו מדענים הדביקו אותם בשחפת. בשנות החמישים והששים של המאה ה-20, חיסוני פוליו נוסו קודם כל על ילדים במוסדות לילדים חולי נפש, וחיסונים לחצבת נוסו קודם כל על נשים אסירות. במוסד לילדים עם לקות שכלית שנקרא Willowbrook State School, ד"ר שאול קרוגמן (Saul Krugman), חוקר מחלות זיהומיות, קיווה למצוא חיסון נגד צהבת וביצע ניסויים בילדים ובתינוקות עם נכויות ועם לקות שכלית קשה. משנת 1958 עד שנת 1964, ד"ר קרוגמן הזריק לילדים ולתינוקות וירוס חי של צהבת במסגרת ניסויים שערך עבור הצבא האמריקאי. בנוסף, הוא החדיר צואה, של ילדים שהודבקו בצהבת, למילקשייק אותו שתו ילדים בריאים, וזאת כדי לבחון דרכי הדבקות.

Willowbrook State School
Willowbrook State School

הסכמה על ניסויים אלו נכפתה על הורי הילדים שסבלו מלקות שכלית או מנכות, כתנאי לקבלתם לבית הספר הזה שהיה האופציה היחידה עבורם, וכאשר מוסד זה נסגר, מוסדות אחרים סרבו לקבל את הילדים משום שהם היו נגועים בצהבת. בשנת 1967, פרסם כתב העת הרפואי הנחשב  The New England Journal of Medicine את תוצאות מחקרו של ד"ר קרוגמן ללא שמץ של גינוי, ועורכי כתב העת אף ציינו כי המחקר הוא "תרומה חשובה לידע שלנו על אודות הצהבת, שלא ניתן היה להשיג אותו ללא השימוש שנעשה בתבונה בבני אדם, בניסוי מבוקר בקפידה". באותה השנה, טען ד"ר קרוגמן כי הניסוי היה אתי משום שבכל מקרה הייתה סבירות גבוהה שהמטופלים ידבקו בצהבת בגלל שיעור הצהבת הגבוה במוסד. גם הוא ואנשי הצוות שהו במוסד, אך לא עלה בדעתו להדביק את עצמו ואת הקולגות שלו על בסיס הטיעון הזה. מחקרו הוביל לפיתוח החיסונים נגד צהבת, חצבת ואדמת. ד"ר קרוגמן מעולם לא היה מודאג ממצבם הבריאותי של "חומרי הגלם" שלו, ואף זכה בפרס לרפואה על תרומתו למדע.

ד
ד"ר שאול קרוגמן

סרטון קצר מתוך המוסד בו ד"ר קרוגמן ביצע את הניסויים (זהירות – מראות קשים):

האמריקאים היו הראשונים לבצע ניסויים בבני אדם בקנה מידה גדול. רוב הניסויים בוצעו על אסירים, חיילים ולוקים בשכלם על מנת לנסות למצוא חיסון למחלות זיהומיות שתקפו את החיילים בשדה הקרב. ההצדקה לניסויים הייתה שכל האומה צריכה להתגייס למאמץ המלחמתי, וכל אחד חייב לתרום את חלקו. כשם שהחיילים בחזית נשלחים לקרב מתוקף חוק (גם אם בניגוד לרצונם) ועלולים לאבד את חייהם עבור האומה, כך מוצדק לחשוף אזרחים וחיילים שנמצאים בעורף לסיכונים מסויימים לטובת הכלל – גם אם ללא הסכמתם.

בין השנים 1937 – 1945, ביצע המיקרוביולוג היפני שירו אישי (shirō ishii) כ-50 ניסויים רפואיים וצבאיים על אלפי בני אדם – נשים, ילדים, תינוקות, עוברים, אסירים יפנים, אזרחים סינים ושבויי ושבויות מלחמה רוסים ואמריקאים. אישי כינה את הקורבנות שלו 'בולי עץ' ונהג בהם בהתאם להגדרה זו. הוא ביתר אותם בעודם בחיים ללא הרדמה על מנת לבחון איך הגוף מגיב לשיטות שונות של הרג ופציעות. בנוסף, הדביק אותם בשלל מחלות, הקפיא אותם, שרף אותם ופוצץ אותם בחומרי נפץ ממרחקים שונים על מנת לבחון את יכולת ההשרדות שלהם ואת אופן הפגיעות. במתקן בו פעל, של יחידה 731, הוא בנה קרמטוריום בו שרף את גופותיהם של קורבנותיו בתום השימוש. לאחר מלחמת העולם השניה, הוא הציע לממשלת ארה"ב להעביר לידיה את הידע המדעי שצבר מהניסויים, וזאת בתמורה להתחייבות מצידה שלא תעמיד אותו לדין על פשעי מלחמה. ארה"ב חתמה איתו על הסכם זה, ולאחר המלחמה, אישי הפך מפושע מלחמה לקולגה של המדענים האמריקאים כאשר שימש להם כיועץ בתחום הלוחמה הביולוגית.

שירו אישי
שירו אישי
אישי מבצע ניסוי בבן אדם
אישי מבצע ניסוי בבן אדם

במלחמת העולם השניה, רופאים גרמנים ערכו במחנות הריכוז כ-70 ניסויים שכללו 7000 אסירים. בניסוי אחד, נבדקו דרכי מילוט והצלה של טייסים גרמנים. על האסירים במחנה, נבדק כושר ההסתגלות לגובה רב עם לחץ חמצן נמוך. במסגרת הניסוי, 200 אסירים הוכנסו לתאי לחץ אטמוספרי, וכ-80 אסירים נהרגו בניסוי זה.

1942 - אסיר מאבד הכרה בתא לחץ אטמוספרי. לאחר מכן הוא מת.
1942 – אסיר מאבד הכרה בתא לחץ אטמוספרי. לאחר מכן הוא מת.

בניסוי אחר, רצו הרופאים לבדוק כמה זמן טייס גרמני שהתרסק בלב ים, יכול לשרוד במים הקרים עד לחילוץ. במסגרת הניסוי, כ-300 אסירים הוכנסו למי קרח והוחזקו בהם במשך שעה וחצי עד לאיבוד הכרה. לאחר מכן, נבדקו עליהם שיטות חימום שונות. 90 אסירים מתו בניסוי – חלקם קפאו למוות עוד במים וחלקם מתו במהלך נסיונות החימום.

אסיר קופא במי קרח
אסיר קופא במי קרח

בניסוי נוסף, רצו הרופאים לבדוק דרכי ריפוי של זיהומים, ובמסגרתו הדביקו 75 אסירים בזיהומים ונתנו להם תרופות שונות. 5 אסירים מתו והשאר נותרו נכים. ד"ר יוזף מנגלה ערך ניסויים במסגרתם ניסה למצוא דרך לשכפל את הגזע הארי, ולשם כך הוא הרג 180 תאומים בכדי לבצע בהם בדיקות פתולוגיות. בנוסף, נעשו גם ניסויים במטרה למצוא דרכים לעיקור המוני, במסגרתם, האסירים נחשפו לקרני רנטגן.

ד
ד"ר יוזף מנגלה

ניסוי נוסף בחן טיפול בהיפותרמיה ובכוויות קור, במסגרתו 60 אסירים אולצו לעמוד בלילות עירומים בחצר המחנה המושלגת, בקור של 6°C- . הניסוי אמנם הופסק בטרם עת משום שהאסירים צרחו מכאב (דבר אשר הפריע את מנוחתם של תושבי הישובים הסמוכים), אך מטרותיו הושגו, ואף היה בו הישג וחידוש מבחינת הטיפול בנפגעי קור, ומסקנותיו מיושמות עד היום.

במוסד בניו יורק בשנות החמישים, ילדים עם לקות שכלית הודבקו בנגיף דלקת הכבד באמצעות הזרקת סרום מזוהם, או באמצעות טפטוף תמצית צואה של ילדים אחרים שחלו בדלקת הכבד אל תוך האוכל שלהם. מטרת הניסוי הייתה להבין את התנהגות הנגיף ולפתח חיסון. בין השנים 1932 – 1972, נערך ניסוי עגבת על אפרו-אמריקאים עניים. חולים בעגבת גויסו למחקר בדרכי הונאה וכפייה: עלונים שחולקו בשכונות מגוריהם, הזמינו את חולי העגבת לקבל טיפול בחינם. בתקופה זו, הפנצילין כבר היה מוכר כיעיל לטיפול בעגבת, אך טיפול זה נמנע במכוון מאותם חולים על מנת לחקור את אופן התפתחות המחלה בגופם.

ניסוי העגבת - החולים חשבו שמטפלים בהם, אך למעשה ביצעו בהם ניסויים.
ניסוי העגבת – החולים חשבו שמטפלים בהם, אך למעשה ביצעו בהם ניסויים.

בשנות ה-60, נערך בבית החולים היהודי לחולים כרונים בניו יורק, מחקר על חולי סרטן שמטרתו לבדוק מהי מידת יכולתו של הגוף לדחות תאים סרטניים המוזרקים מתחת לעור. מחקר זה נערך על 22 זקנים, להם הוזרקו תאים סרטניים לגוף ללא הסכמתם. באותן השנים, נערך מחקר סמוי לבירור השפעת גלולות ההריון על גוף האישה. המחקר נערך בארה"ב על נשים מקסיקניות ללא ידיעתן. כל הנשים ביקשו לצרוך גלולות על מנת למנוע הריון. הן חולקו לשתי קבוצות – בקבוצה אחת, הנשים אכן קיבלו גלולות נגד הריון, ובקבוצה השניה הנשים קיבלו גלולות פלצבו. 10 נשים מתוך קבוצת הפלצבו נכנסו להריון, למרות שלא רצו בכך וחשבו כי הן מוגנות ע"י הגלולה.

Maurice H. Pappworth
מוריס הנרי פאפוורת'

האתיקן הרפואי, מוריס הנרי פאפוורת', אסף מעל 500 מאמרים רפואיים המתבססים על ניסויים לא אתיים בבני אדם. פאפוורת' התבקש על ידי הממסד המדעי להיות בשקט, אולם הוא סרב ובשנת 1968 פרסם את ספרו Human Guinea Pigs: Experimentation on Man. בשנות החמישים והששים של המאה העשרים, לסטודנטים בבריטניה ובארה"ב לא הייתה ברירה אלא להשתתף בניסויים לא אתיים בבני אדם אם הם לא רצו להרוס לעצמם את הקריירה. בספרו סקר שלל ניסויים שנעשו על ילדים, על חוסים במוסדות ללוקים בשכלם ובנפשם ועל חולים בבתי חולים ציבוריים. במסגרת אחד הניסויים שתאר, חולים עברו צנתור לב ללא הסכמתם וללא ידיעתם.

בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת, ד"ר גרין, גינקולוג ניו זילנדי, ביצע ניסויים בנשים שלקו בסרטן צוואר הרחם. גרין סבר כי בשלבים מוקדמים, סרטן צוואר הרחם לא מתפתח ועל מנת להוכיח זאת – הוא החליט לא לטפל בנשים עם סימנים מוקדמים של המחלה – זאת ללא ידיעתן וללא הסכמתן. התאוריה שלו הייתה שגויה ובמסגרת הניסוי, 27 נשים נפטרו. בשנות השמונים קמה ועדת Cartwright Inquiry שחקרה את האירועים.

משנות ה-40 ועד שנות ה-70, הממשל האמריקאי ערך ניסויים צבאיים סודיים על בני אדם. בניסוי הפלוטוניום, המדענים נתנו לילדים לאכול קערת קורנפלקס עם חלב, ולחלב הוסיפו פלוטוניום (חומר רדיואקטיבי). לנשים בהריון הם נתנו פלוטוניום במסווה של ויטמינים. בפרויקט MKULTRA, שמטרתו הייתה למצוא דרכים לשלוט על המוח האנושי, המדענים חישמלו נכים, נשים בהריון, ילדים יתומים ושחורים, הזריקו לגופם סמים וחומרים רדיואקטיבים, בודדו אותם והתעללו בהם מינית. שני הפרויקטים הללו היו חשאים מאוד, ועשרות אנשי הצוות שלקחו בהם חלק שמרו על שתיקה במשך עשרות שנים. למרות החשאיות, היו גורמים שדבר הניסויים נודע להם והם ניסו לעורר בציבור מחאה, אך בחסות הכחשת התקשורת והממשל, הם תוייגו כאנטי-פטריוטים, כבוגדים וכקונספירטורים הזויים. אף על פי כן, בשנת 1995 הממשל לבסוף נאלץ להודות בניסויים אלו והתנצל באופן רשמי.

ניסויים ממשלתיים נוספים נערכו במסגרות שונות, אך ללא הודאה רשמית של הממשל, כמעט כל עיסוק בהם מתויג מיד כקונספירציה. טיפולי הגזזת, בניהולו של ד"ר חיים שיבא, שבוצעו בישראל על ילדים מזרחים משנות ה-40 עד שנות ה-60 הם דוגמה טובה לכך. לפי עדויות המטופלים, טיפולי הגזזת היו למעשה ניסוי בקרני רנטגן שבוצע עליהם ללא הסכמתם, וגרם לשלל מחלות ולאבדות בנפש. לטענתם, מחלת הגזזת הייתה סיפור כיסוי באמצעותו יכול היה הממשל לבודד אלפי ילדים במתקנים ממשלתיים, להרחיקם מהוריהם ולבצע בהם ניסויים.

ילד במתקן הגזזת בישראל
ילד במתקן הגזזת בישראל
ד
ד"ר שיבא – על שמו קיים בית חולים בישראל

בשנת 1964, לאחר שהצהרת הלסינקי הראשונה נחתמה (ההצהרה שניסחה את הקוד האתי בניסויים בבני אדם), מדענים אמריקאים הסתייגו ממנה ומן האיסור לבצע ניסויים על אסירים. טענתם הייתה שאסירים הרבה יותר זולים מקופי שימפנזה, ולאחר ההחלטה לאסור ניסויים על אסירים, אמרו המדענים האמריקים בבדיחות: "אנחנו מקווים שהשימפנזות לא שמעו על זה".

ניסויים בבני אדם לא נעשו על ידי מפלצות אלא על ידי בני אדם, בשר ודם. לכולם היה דפוס חשיבה זהה לפיו מותר להקריב את מי שאינו חשוב עבור התועלת של מי שכן חשוב. השאלה מי חשוב ומי לא חשוב, תמיד מוכרעת על ידי החזק, לכן אין זה מקרה שהניסויים בוצעו על האוכלוסיות הכי מוחלשות בחברה – על תינוקות, ילדים יתומים, עניים, נכים, לוקים בשכלם ובנפשם, שחורים, יהודים, נשים עניות, קשישים, עבדים ושפחות, אסירים, מהגרים, שבויים וחיילים. בוודאי שישנם הבדלים בין הניסויים השונים, חלקם מזוויעים וחלקם מזוויעים יותר, חלקם בוצעו בקנה מידה קטן, וחלקם בוצעו בקנה מידה גדול, חלקם היו קצרים וחלקם נמשכו לאורך שנים, אך בבסיס כולם עומדת אותה תפיסת עולם שמצדיקה פגיעה בחלש לטובת החזק: אותו דפוס מחשבה דכאני שרואה בחלש חפץ הנועד לשמש את גחמותיו של החזק, מבלי לקחת את האינטרסים הכי בסיסיים שלו בחשבון. החברה הנציחה את זכרם של רבים מהמדענים שביצעו ניסויים אכזריים בבני אדם על ידי הצבת אנדרטאות ופסלים, והדפסת שטרות ובולים. הקורבנות שלהם, מנגד, נשכחו.

פסל לזכרו של ד
פסל לזכרו של ד"ר ג'יימס מריון סימס שביצע ניסויים אכזריים על נשים שחורות

אין ספק שניסויים בבני אדם תרמו למדע ולרפואה וכי כולנו מפיקים מהם תועלת, אך האם הדבר מהווה הצדקה להמשך קיומם? האם יעלה על הדעת לאפשר היום למדענים להדביק ילדים יתומים באיידס על מנת למצוא תרופה שתציל מחר אנשים רבים? אנחנו דוחים את קו המחשבה הזה מכל וכל, משום שאנו מכירים בזכויות הבסיסיות של הפרט כמו הזכות לכבוד והזכות לבטחון. אנו חשים חובה להגן על כל חברי האוכלוסיה, וביתר שאת על חסרי הישע.

כשמדובר בבני אדם, ברור לנו שלא ניתן להצדיק ניסויים על בסיס היכולות השכליות והמנטליות שלהם, או על בסיס תרומתם לחברה, אז מדוע כשמדובר בניסויים בבעלי חיים, קריטריונים אלו מוצגים כהצדקות? הרי הטיעונים שמצדיקים ניסויים בבעלי חיים הם בדיוק אותם הטיעונים שהצדיקו לאורך השנים ניסויים בבני אדם:
"אנחנו יותר חשובים מהם".
"הם נחותים ואנחנו עליונים".
"לא כואב להם".
"הם טיפשים ולא רציונלים ואנחנו חכמים".
"חייבים להקריב אותם כדי שאנחנו ננצל".
"אין לחייהם ערך"
"אין ברירה"
"הפסקת הניסויים תפגע בהתקדמות המדעית"
"זו הדרך לעזור לחולים"

למעשה, אין דרך להצדיק ניסויים בבעלי חיים, כשם שאין דרך להצדיק ניסויים בבני אדם, אלא אם מצדדים בטיעונים תועלתניים או בטיעוני העדפה עצמית, שמטבעם אדישים למושג הזכויות או לאינטרסים של החלש.

קוף במעבדת ניסויים
קוף במעבדת ניסויים

לקריאה נוספת:

שטיינברג אברהם. "ניסויים רפואיים בבני אדם". אסיא: מאמרים, תמציות וסקירות בענייני הלכה ורפואה , ה' (א'): 5-18, 1977

"ניסויים רפואיים כפויים בבני אדם". מרכז המידע אודות השואה, יד ושם ביה"ס המרכזי להוראת השואה

.Susan Eyrich Lederer. "Hideyo Noguchi's Luetin Experiment and the Antivivisectionists". Isis, Vol. 76, No. 1 (Mar. 1985), pp. 31-48. The University of Chicago Press on behalf of The History of Science Society

radiation experiments: final report of the President's Advisory Committee on Human Radiation Experiments, New
York, Oxford University Press, 1996

Coral Lansbury. "Gynaecology, Pornography, and the Antivivisection Movement". Victorian Studies; Spring85, Vol. 28 Issue 3

Gerald V O'brien. "People with Cognitive Disabilities: The Argument From Marginal Cases". Social Work (2003). 48 (3) 331 – 337

Susan E. Lederer. "Children as Guinea Pigs: Historical Perspectives" Section of History of Medicine Yale University School of Medicine

Henry K. Beecher, M.D, Ethics and Clinical Research, N Engl J Med 1966; 274:1354-1360

Sandra Coney and Phillida Bunkle, 'An Unfortunate Experiment'. Published in June 1987

גם בפייסבוק: 
הארכיון – בעלי חיים
נילס בגמלאות

מודעות פרסומת

9 מחשבות על “ניסויים בבני אדם – סקירה היסטורית

  1. ואירוני הדבר שאחד ההוגים המצוטטים של התנועה לזכויות בעלי חיים, פיטר סינגר, הנו תועלתן בהשקפותיו, המביאות אותו אמנם לאבסורדים מדי פעם. יתכן שלמקרא המצעד המזעזע הזה של ניסויים בבני-אדם היה סינר מביע הסכמה לפחות לחלק מהניסויים בבחינת: כאב וסבל למעטים שעשוי לגרום רווחה והצלה לרבים. כזו היא התועלתנות…

    1. פיטר סינגר אכן תועלתן, אך בחידוש שלו הוא המושג 'תועלתנות בין -מינית' – כזו שלוקחת גם את בעלי החיים בחשבון התועלתני המוביל למצב העניינים הטוב ביותר עבור רוב האוכלוסיה. במצב שכזה, סופרים גם את 150 מיליארד בעלי החיים שמעונים ומומתים בתעשייה, ולא רק את 8 מיליארד בני האדם המרוויחים ממנה.

      1. זה אכן חידוש – מהפכני ורצוי מאד – אבל עדיין לפי הפילוסופיה הזו יהיה זה נכון לעשות ניסויים בארנב אחד או אשה אחת (או מאה) כדי לעזור/להציל כמות גדולה יותר של יצורים חשים. זה חיסרון שהוא חלק מהשיטה, גם אם סופרות את כל היצורות החשות.

      2. נכון, אבל הפילוסופיה התועלתנית מצאה איזו "פריצה" כדי לעקוף את ה"בעיה הקטנה" הזו – ע"י תועלתנות הכלל (בניגוד למה שנקרא 'תועלתנות מעשה'). לא בטוח שזה עובד עם בעלי חיים, ונדמה לי שסינגר אכן לא דוחה על הסף ניסויים בעכבר אחד שיכולים להציל רבים. פילוסוף בולט נוסף בתחום של זכויות בע"ח, טום רייגן, נוקט בעמדה דאונטולוגית (מערכת של צווים מוסריים ללא קשר לתוצאות) ולכן הוא מתנגד לכל ניסוי.

  2. בנוגע לגזזת: לא הרבה יודעים, אבל בשנים 1921-1938 הג'וינט וארגוני הבריאות היהודיים ביצעו טיפולי גזזת בילדים בקהילות מזרח אירופה, באותן המתודות ממש. גזזת היתה בעיה רצינית בקהילות הללו, נשאה סטיגמה חברתית, והיוותה מחסום בפני הגירה למערב.
    הטיפולים הוכתרו בהצלחה רבה, ואף לא אחד מהמטופלים מת מסרטן…

    http://img2.tapuz.co.il/CommunaFiles/47564886.pdf

    זה לא היה ניסוי. אלה היו המתודות לטיפול, שהוכחו כיעילות בקהילות מזרח אירופה. מן הסתם, אלמלי השואה, עד שנות ה-50 כבר היו צצים הקורבנות הראשונים עם השלכות הטיפול המאוחרות, והיה נמצא הקשר בין הטיפולים לסרטן, ואותם עולים בשנות ה-50 לא היו מטופלים כך.

    1. לפי הסרט על עדויות מטופלי הגזזת שהגיעו לארץ: הטיפולים נעשו בכפייה, ללא הסכמה של הילדים או ההורים – לחלק מההורים נאמר שהילדים נלקחים לטיול. בנוסף, נעשו טיפולי רנטגן גם על ילדים שלא לקו בגזזת כלל. בשנות החמישים כבר ידעו אלו מינונים של קרני רנטגן גורמים לסרטן, ולמרות זאת – הקרינו על ילדי הגזזת רמות אדירות של קרינה. בכל מקרה, מעניין לראות כמה משאבים הוציאה מדינת ישראל הצעירה על טיפול במחלה שידעה שאין לה השלכות בריאותיות רציניות כלל (מחלה זו עברה מאליה בגיל ההתבגרות ונחשבה בעיקר למכשול חברתי, אם בכלל).

  3. בלי שום ספק הבלוג הטוב ביותר שראיתי וקראתי עד היום. תודה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s